Zo haalt jouw onderneming de pers: 8 gouden tips

Ondernemingen spenderen jaarlijks een flink budget aan communicatie. Advertenties, sponsorships, drukwerk, noem maar op. Maar de pers wordt vaak vergeten. Zonde. Een artikel in de krant kost je niks en is een absolute marketing-win. Op alle vlakken. Snel een persberichtje uitsturen? Weinig kans op slagen. Je moet het doordacht aanpakken. En dan blijft het nog een dubbeltje op zijn kant. Maar met deze 8 tips heb je heel veel kans op slagen.

23 augustus 2021

Eerst dit: de àller-àllerbeste promotie ter wereld is en blijft de mond-aan-mond-reclame. Hoezeer marketeers ook hun best mogen doen: dat was zo, dat is zo en dat zal altijd zo zijn. Het is een kwestie van vertrouwen. Je gelooft sneller iemand die geen betrokken partij is. Die lijn kan je doortrekken naar een reportage op tv of een artikel in de krant, een magazine of een blog. Het komt anders binnen. Daarom is een redactioneel artikel vaak meer waard dan een advertentie.

Maar de pers halen is nog zo simpel niet. Redacties en correspondenten waken erover dat hun bijdragen los staan van de commercie. En terecht. Als je de krant wil halen, moet je spits uit je pijp komen. Creatief, maatschappelijk relevant of innoverend. En dat brengt ons naadloos bij tip 1.

TIP 1: Eerst geven, dan nemen

Commerciële boodschappen zijn voor de advertentiepagina’s. Maar als onderneming kan je ook nieuwswaarde brengen. Door eens iets geks te doen. Of door heel origineel uit de hoek te komen. Of door een actie te ondernemen die heel actueel en/of maatschappelijk relevant is. Je zal dus eerst iets moeten geven, voor je kans maakt om iets te krijgen.

Voorbeeld uit de praktijk:

Pikuurtje? Vitaminekuurtje!

Onze klant, Versmarkt Delva uit Veurne, geeft een gratis flesje vers geperst fruitsap aan iedereen die een prikje gekregen heeft in het vaccinatiecentrum (dat even verderop gelegen is). Het idee van de hele actie kwam van werknemer Pol, dus werd het persbericht aan zijn persoon gekoppeld.

Geven? Check. Creatief? Check. Actueel? Check. Maatschappelijk relevant? Check. Pers gehaald? Check.

Moraal van het verhaal: je persbericht maakt meer kans als je inspeelt op de trend van het moment. Inhaken op de actualiteit is geen garantie op succes, maar ’t scheelt niet veel.

TIP 2: Ken je correspondent

Elke krant of magazine heeft zijn plaatselijke tentakels: HLN, Het Nieuwsblad, etcetera. Zorg dat je de lokale correspondenten kent en zij jou. Maak contact. Speel ze gerust tips door. Geven en nemen, remember? Verzamel hun gegevens en maak een perslijst. Zo verlies je geen tijd wanneer je iets met nieuwswaarde te melden hebt.

TIP 3: Voorgesneden brood

Misschien wel de allerbelangrijkste tip. Maak het makkelijk. Dien je persrelatie voorgesneden brood op. Zorg dat je persbericht goed geschreven is. Korte, heldere zinnen. Sommige journalisten zijn niet vies van copy-paste.

Mijd vakjargon. Desnoods besteed je de opmaak van je persbericht uit aan een copywriter die je nieuwsbericht in mensentaal zal brengen.

Hou het kort. Eén A4’tje volstaat.

Sluit altijd af met de contactgegevens van de persoon die correspondenten eventueel kunnen bereiken voor een interview of vragen. Beperk je niet tot een mailadres. Geef je gsm-nummer.

TIP 4: Zout op de patatjes 

Geef je persbericht een opvallende, duidelijke titel. Hou ‘m tegelijk kort en krachtig. Verdubbel je kans op slagen en steek minstens één quote in je artikel om van te smullen. Een spits citaat of een mooie beeldspraak die je boodschap goed samenvat. Licht die zin op in je persbericht. We geven het op een blaadje papier: dit is wat de correspondent er zal uitplukken.

FEIT

Meer dan 70% van alle perscommuniqués gaat zonder enige behandeling de prullenmand in.

(Bron: Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, Nederland).

Foto's: Gerrit Devinck.

TIP 5: Mensen maken het nieuws

Make it personal. Een sterk krantenartikel draait in de eerste plaats om mensen. Geef je onderneming een gelaat en koppel je boodschap aan één of meerdere personen. Beperk je niet tot een naam. Geef achtergrondinformatie: functie, leeftijd, aantal dienstjaren, etcetera. Vul eventueel aan met leuke persoonlijke info: partner, woonplaats, ja, zelfs hobby’s en andere info kunnen je bericht kruiden.

TIP 6: Een sprekend beeld

Drop knappe beelden in hoge resolutie in een WeTransfer en geef die link op onderaan je persbericht. Vermeld daarbij dat de foto’s vrij kunnen gebruikt worden, al dan niet met copyrightvermelding (= naam fotograaf). Leg de focus ook hier weer op de mensen. Hoe origineler en hoe creatiever de foto, hoe meer kans op succes. Met je foto’s mag je dus zeker buiten de lijntjes kleuren!

“Een artikel in de krant is op alle vlakken een marketing-win. Het is doorgaans zelfs meer waard dan een betalende advertentie.”

Fre Devos.

TIP 7: Het laatste duwtje 

Correspondenten krijgen dagelijks een tsunami aan persberichten en communiqués in hun mailbox. Uit onderzoek blijkt dat 70% van alle persberichten zonder enige behandeling in de prullenmand belanden. Bel daarom je contactpersonen op meteen nadat je je mail hebt verstuurd. Dat mag een kort en krachtig telefoontje zijn. Omschrijf vriendelijk en bondig je boodschap en verwijs naar de mail. Meer moet dat niet zijn. Die extra-moeite zorgt ervoor dat de journalist in kwestie je persbericht aandachtig(er) zal doornemen. En dus weer meer kans op slagen.

TIP 8: Doseer

Wie om de haverklap de pers inschakelt, verliest credibility. Je kan niet elke week het warm water uitvinden. Daarom dus: doseer. Stuur enkel een persbericht uit wanneer je boodschap echt sterk en relevant is.

Cassius Communicatie heeft meer dan 20 jaar ervaring in het opzetten van campagnes en het opmaken van stevige persdossiers. Vaak reiken we onze klanten proactief ideeën aan. Tot zeer grote tevredenheid. Aarzel dus niet en contacteer ons gerust voor advies.

Good luck!

Koffietje?

Contacteer Fre vandaag nog, via mail (fre@cassius-communicatie) of op gsm 0475 50 37 30 (een beller is sneller!).

Fre Devos
Fre Devos

Taalzot, creatieveling, ruimdenker, avonturier en zelfverklaard humorist.