Eigen volgers eerst
Eerst dit: de échte ideale momenten hangen vooral af van jouw volgers. Run je een discotheek, dan zullen je nachtraven wellicht een ander patroon, bioritme en social media gedrag vertonen dan de volgers van de Kuurnse Kantklossers Club. Het voordeel is dat je zelf kan nagaan wanneer je eigen volgers het vaakst online zijn. Ga naar je FB-pagina, klik op ‘Statistieken’, ga vervolgens naar ‘Berichten’ en klik bovenaan op de tab ‘Wanneer zijn je fans online’. Daar zie je wat de drukste dagen zijn plus ook de piekmomenten per dag. Meten is weten.
Onze ervaringen…
Cassius beheert de socials van zo’n 20-tal ondernemingen. Uit onze ervaringen hadden we deze zaken al uitgemaakt:
Op Facebook post je best net voor de middagpiek. Dus ergens tussen 11.40 en 12.20 uur. De topdag hier is maandag. De flopdag is woensdag. We vermoeden dat dit te maken heeft met kinderen die thuiskomen, waardoor het drukker is aan tafel op woensdagmiddag. Voorts is de (voor)avond ook goed, zeker op een weekdag. Tijdens de lockdown kregen we twee topmomenten bij: op zaterdag en op zondag, telkens in de vooravond.
In vergelijking met Facebook is Instagram meer een avond-app. Deze app doet het ook goed kort voor de middag, maar na 18.30 uur zijn de grammers pas écht op dreef.
De timing op LinkedIn maakt minder uit. Wij vermijden de maandag. De eerste werkdag van de week is toch iets drukker, waardoor er minder scrollruimte is. Ook zaterdagen doen het, naar ons gevoel, een stuk minder.
Gut feeling versus wetenschappelijk onderzoek
Wat blijkt nu? Ons buikgevoel en het wetenschappelijk onderzoek liggen, op enkele details na, helemaal in lijn met elkaar. We hebben de resultaten samengebald in drie overzichtelijke infographics. Eentje per platform. Hopelijk steek je er iets van op en helpt het jou om meer mensen te bereiken en een hogere betrokkenheid te genereren. Succes ermee!
TIP: deel dit artikel met de communicatieverantwoordelijke binnen je onderneming.
KLIK OP DE AFBEELDING OM TE ZOOMEN.