(Gezien de snel veranderende actualiteit, kan dit artikel gedateerd zijn.)
1. Bezint eer ge begint
Communiceren is dezer dagen vooral balanceren. In crisistijden is het superbelangrijk dat je de juiste tone-of-voice aanslaat. Geen dramatiek, maar ook niet te lichtvoetig. Denk goed na over je boodschap. Vorm en inhoud moeten goed zitten. Denk hierbij in de eerste plaats aan je publiek: sommigen aperitieven in hun zonovergoten tuin. Anderen hebben dan weer net iemand verloren. Een schril contrast. Jouw bericht moet voor beiden ‘buvable’ zijn.
2. Content met content
Dit is hét moment voor content marketing. Door regelmatig interessante info te verstrekken aan klanten én niet-klanten, verwerf je na verloop van tijd de positie van expert. En je toont hoe klantvriendelijk je wel bent. Een losse greep uit het rijke aanbod aan voorbeelden:
Accountant geeft 5 handigheidjes over de fiscale coronafaciliteiten,
Loonkantoor trakteert op een slimme tip om werknemers voordelig (!) te belonen,
Advocatenkantoor duidt hoe je algemene vergaderingen en raden van bestuur wettelijk best aanpakt in deze coronatijd,
Computerzaak deelt de populairste apps om virtueel te vergaderen met collega's en te videobellen met dierbaren.
Maar het mag ook lichtvoetiger:
Een modezaak licht de nieuwe trends toe.
Een fitnesszaak post een thuisbeweging-tutorial.
Een kledingmerk speelt dagelijks in op de truien van Marc Van Ranst.
3. Inspelen mag, uitmelken niet
Als er een duit te verdienen valt, zijn ondernemers bijzonder creatief. Maar wie munt wil slaan uit de onzekerheid, komt slecht over. De kruidenier die uitpakte met ‘Hamsterpakketten’ (met o.a. rijst, pasta, wc-papier en bokaalerwten) werd ethisch op de korrel genomen omdat zijn actie het hamsteren net bevordert. De promo werd na enkele uren offline gehaald. Terecht.
Creatief commercieel inspelen op de nieuwe behoeften is dan wel weer oké. Restaurants die een takeway opstarten, voedingszaken die aan huis leveren, winkeliers die een webshop lanceren: stuk voor stuk initiatieven die zowel klant als ondernemer iets bijbrengen. Win-win.
4. Toon burgerzin
Hoe langer de quarantaine duurt, hoe groter de kans op verbittering. Onheilsprofeten schieten als paddestoelen uit de virtuele grond. Ze spiegelen ons een economisch bloedbad voor. Of ze schuiven zwarte pieten toe. Negativisme hakt na verloop van tijd flink in op het gemoed van de mensen. Pessimisme straalt af op het imago van je onderneming.
Onthou je daarom van elke klaagzang. Zeker op je zakelijke pagina, maar ook op je privé-account. Probeer hier boven te staan. Incasseer in stilte. Want we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We moeten hier allemaal door. Willens nillens.
Kortom: toon burgerzin door tegen de negatieve stroom in te zwemmen.
5. Denk verder
Ooit zal jouw onderneming back-in-business zijn. Er komt een moment waarop de COVID-19-maatregelen afgeschaft of versoepeld worden. Zorg dan dat je er klaar voor bent. Denk nu al na over hoe je je communicatie slim en strategisch zal aanpakken.
Eens de motor van je onderneming weer op gang komt, moet je enkel nog je afgewerkte communicatieplan uitrollen. Ondertussen kan je je concentreren op waar je goed in bent: je bedrijf besturen. Keihard knallen. 2020 is niet eens halverwege. Tijd om die curve terug in jouw voordeel te buigen.
Versmarkt Delva uit Veurne stampte in een recordtijd een webshop plus ‘one-day-delivery-service’ uit de grond.
Ann Baecke uit Assenede levert kledingstukken uit haar modezaak aan huis… en tijdens het Paasweekend doet ze dat als Paashaas!