Wat hebben de Facebook-pastinaken ons geleerd?

Wat hebben de Facebook-pastinaken ons geleerd?

Gisteren (21/01/2019) ging op Canvas het programma ‘Facebook en ik‘ van start en dat gaf nogal wat buzz in de media. Vooral het pastinaken-experiment rolt over de tongen. Plots wordt duidelijk hoe krachtig social media marketing kan zijn. En dat niet alleen voor pastinaken, maar ook voor uw zaak. En wel hierom.

Voor wie het heeft gemist: gedurende twee maanden heeft de VRT de pastinaak gepromoot via Facebook, en dit enkel in Eeklo. De advertentie was goedgemaakt, maar vooral ook goedgemikt. En de resultaten waren verbluffend. In sommige supermarkten verdrie- of viervoudigde de verkoop van deze vergeten groente zelfs. 

“Facebook & ik” met journalist Tim Verheyden: elke maandag op Canvas. 
Net voor Extra Time, ideaal! 🙂 (Foto VRT)

Vanwaar dit succes? Heel eenvoudig. Vooreerst werd de advertentie goedgemaakt en slim genesteld (via een foodblog). Maar de campagne werd vooral goed gemikt (= geclibleerd). Eerst op regio: Eeklo (straal van 5 km). Vervolgens op vrouwen, omdat zij vaak de decisionmakers zijn als het op keukeningrediënten aankomt. Vervolgens werd gemikt op de fans van ‘Dagelijkse Kost’: mensen die al ‘ns een receptje opsnorren en dat ook thuis uitproberen. Fastfoodfans (Macdo, Quick,…) werden uitgesloten: je wil namelijk een zo doeltreffend mogelijke doelgroep. Voorts werden de advertenties vooral getoond vlak voor de middag en in de vooravond: wanneer de keukenknopen worden doorgehakt en wanneer het maagje begint te knorren. Het speerpunt lag vooral op woensdagmiddag: dan zijn de kinderen thuis en verwent mama haar kinderen al eens graag met een lekker gerechtje. 

Zoals u ziet: goed cibleren is geen rocket science. Een beetje kennis, een beetje budget en een flinke portie gezond verstand. Meer heb je niet nodig.

Goed mikken: de sleutel naar succes.

Moraal van het verhaal: denk goed na over de doelgroep waar je je advertentie naar mikt. Wees niet bang om klein de cibleren. Hoe doeltreffender en relevanter je advertentie, hoe goedkoper ze wordt voor jou. Bij een te grote doelgroep, zal het interesseniveau dalen en dus je ‘kost per resultaat’ stijgen. 

“Wat lukt met pastinaak, kan ook voor jouw zaak”

Maar ook jij kan jouw zaak doen groeien door SLIM in te zetten op sociale media. Wil je meer weten? Contacteer ons gerust. Vrijblijvend. Of volg een ééndagse spoedcursus en ga meteen ook zelf aan de slag. We hebben nog plaats op donderdag 7 februari (opleiding in Nieuwpoort) ofwel op donderdag 28 februari (opleiding in Oostende).

In elk geval: mis de trein niet. De commerciële macht van sociale media zal in de toekomst enkel maar toenemen. Watch our words.