De geheime Facebook-receptjes van het Vlaams Belang

De geheime Facebook-receptjes van het Vlaams Belang

Media, marketeers en wetstraatwatchers zijn het roerend eens: de slimme Facebook-strategie van het Vlaams Belang is de sleutel naar het verkiezingssucces geweest. Zonder zweem van twijfel. Geen enkele partij in Europa heeft meer ingezet op sociale media dan het Vlaams Belang. En dat hebben ze verdraaid goed gedaan. De strategie zat piekfijn in elkaar.

Fre ontrafelde de drie geheime Facebook-receptjes van het Vlaams Belang. Ziehier!

1. De aanhouder wint

In 2014 besloot het VB om voluit in te zetten op sociale media. En dat heeft ze ook gedaan. Elke dag weer. Jarenlang. Eén dag na de verkiezingen al lanceerde de partij een nieuwe ‘Breek het cordon’-campagne. Kortom: het houdt nooit op. Sociale media is een werk van lange adem. Veel zaaien en veel bemesten… dan pas kan je gaan oogsten. En op 26 mei 2019 was het oogst-time  voor het VB.

2. Goed mikken

Bedrijven die op sociale media adverteren willen vaak zoveel mogelijk mensen bereiken. Fout! Je wil de juiste mensen bereiken. Kinderloze koppels moet je niet lastigvallen met een advertentie voor luiers. 

Enkele voorbeelden:

  • De ‘Vlamingen verdienen beter’-campagne van het Vlaams Belang was opgebouwd rond onze typische wielercultuur. En dus werd die onder andere ook gericht naar de liefhebbers van de Ronde van Vlaanderen.
  • Kiezers op de drempel van hun pensioen, kregen advertenties over het minimumpensioen op hun digitale boterham. 
  • Dierenliefhebbers werden getrakteerd op schattige pups en een slogan over dierenwelzijn.
  • N-VA kiezers werden gesensibiliseerd met boodschappen over de Vlaamse identiteit. 

De gele draad: telkens weer de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste doelgroep.

3. Interactie

Vlijmscherp en krachtig. De tijd van het 70-puntenplan is al lang voorbij. Het Vlaams Belang strooit met sprekende pancartes die emoties losmaken. Korte slogan, treffend beeld: meer niet. De VB-posts wekken vaak woede en frustratie op. En dus genereren ze heel veel interacties: duimpjes, hartjes, boze of verdrietige smileys, shares, commentaren, you name it. Hoe meer interacties een post of advertentie krijgt, hoe meer mensen die bereikt. Double win.

Tot slot nog enkele facts:

  • Met meer dan 400.000 volgers is het Vlaams Belang ‘s lands grootse partij op Facebook.
  • In de laatste campagneweek kregen de VB-posts ruim 101.727 interacties. Dubbel zoveel als de N-VA, vier keer zoveel als Open VLD.
  • Vier campagneposts van het VB haalden meer dan een half miljoen views. 
  • Dries Van Langenhove heeft ‘slechts’ 50.000 volgers op Facebook, maar haalt 230.000 interacties. Theo Francken heeft 200.000 volgers, doch haalt ‘maar’ 30.000 interacties.

Wat kan je als onderneming leren van de jongste verkiezingen? 

Wel, dat een uitgekiende ‘social media marketing’ werkt. Cassius begeleidt je hier zeer graag bij. We doen dat op een slimme en frisse manier. Contacteer ons vandaag nog.