Communicatie en Corona: hoe pak je dat aan?

Communicatie en Corona: hoe pak je dat aan?

Inspelen op de Corona-maatregelen? Ja. Munt slaan uit de hamstergekte? Nee. Hier enkele tips van hoe je als onderneming best communiceert over Covid-19.

Oostduinkerke, 13 maart 2020.

Opgelet! Dit artikel dateert van het prille begin van de coronaperiode. De tips zijn daardoor niet meer accuraat. Een recentere versie kan u raadplegen op de website van het LVZ “Vrij Ondernemen”, waarvoor Fre Devos regelmatig een column verzorgt. Check hier.

De quarantaine-maatregelen die de overheid ons oplegt zijn ‘du jamais vu’. Er bestaat dus geen handboek over hoe je op zo’n moment best communiceert. En dan durft een mens al eens bokkesprongen maken. En zo geschiedde ook: 13 maart 2020 gaat de geschiedenisboeken in als het dagrecord ‘communicatiekemels schieten’. Daarom hier enkele simpele vuistregels. Let wel: communicatie is geen exacte wetenschap. Onderstaande do’s & dont’s zijn ingegeven door scholing, bijscholing, 20 jaar ervaring en vooral… gezond verstand.

1. Tell me something I don’t know

Horeca? Wel, iedereen weet dat je restaurant komende weken verplicht gesloten zal zijn. Kledingzaak: iedereen weet dat je winkel in het weekend dicht zal zijn. Onnodig om hiervoor de duizendste Mailchimp uit te sturen. 

Post van modezaak Ann Baecke uit Boekhoute, Assenede (Cassius).

Tell me something I don’t know. Zoals Ann Baecke uit Assenede, bijvoorbeeld. Vertel dat je het weekend verplicht zal sluiten, maar dat je daarentegen op je gebruikelijke sluitingsdag in de week wél open zal zijn. Zo voeg je nieuwswaarde toe aan het nieuws. 

Communiceer dus enkel als je iets te vertellen hebt. ’t Is zo al druk genoeg.

2. Gedaan met de grapjes

Anderhalve week geleden circuleerden de memes en Coronagrapjes nog volop in Whatsapp-groepjes en op sociale media. Niemand zag er graten in. Maar het tij is gekeerd. Sedert die donderdagavond waarop premier Sophie Wilmès de Coronamaatregelen aankondigde, zijn grapjes not done. Je zal maar een slachtoffer zijn… 

In Italië was het twee weken terug ook zo. Eerst werd er lacherig over gedaan. Vandaag is Covid-19 bittere ernst. 

3. Inspelen mag, voordeel halen niet

Als er een duit te verdienen valt, zijn ondernemers bijzonder creatief. Maar wie  munt wil slaan uit de onzekerheid, komt slecht over. De kruidenier die uitpakte met ‘Hamsterpakketten’ (met o.a. rijst, pasta, bokaalerwten,…) werd ethisch op de korrel genomen omdat zijn actie het hamsteren net bevordert. De promo werd na enkele uren offline gehaald. 

Facebook- & instagrampost Hotel*** Cosmopolitie, Nieuwpoort (Cassius). 

Slim inspelen is dan wel weer oké. Zoals Hotel**** Cosmopolite uit Nieuwpoort, bijvoorbeeld, die haar klanten gratis roomservice aanbiedt en zo eventuele afhakers op een fijne manier overtuigt om hun verblijf niet te annuleren. Of Versmarkt Delva uit Veurne, die in allerijl een delivery-service opzet. En dan de vele restaurants die traiteursdiensten aanbieden: bien joué. Omdat het stuk voor stuk maatregelen zijn die zowel voor ondernemer als voor de klant goed zijn. Win-win.

Op enkele dagen tijd zetten Delva Versmarkt in Veurne een webshop én een 24u-delivery service op poten. Van ondernemerschap gesproken!

4. Toon burgerzin

De Corona-maatregelen zijn voor niemand leuk. Iedereen verliest. Uiteraard worden bepaalde branches zwaarder getroffen. Maar aan een klaaglitanie heeft niemand een boodschap. Ze zetten een negatieve toon. En die straalt af op je onderneming. Zélfs als je je hart lucht via je privé-account. 

Probeer hier dus boven te staan. Incasseer in stilte en durf mensen te sensibiliseren om ook het goede voorbeeld te tonen. Want eigenlijk zitten we allemaal in hetzelfde schuitje. Kortom: toon burgerzin. 

Foto: Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

Ziezo, beste ondernemer. Hopelijk hebben deze 4 richtlijnen jou geïnspireerd. Contacteer ons gerust indien je nog vragen hebt.

Corona: we moeten er samen door. We wensen jou veel succes en moed toe.